torsdag 22 augusti 2013

Liten träpinne på fel ställe

Risk för felträff på den här fjärilen men jag tror att det är ett lite extra mörkt exemplar av träfärgat jordfly - Axylia putris. Jag kan dock ha helt galet fel.
Edit: Jag hade helt galet fel!
Det är givetvis ett mantelfly och då endera mindre mantelfly - Xylena vetusta - eller större mantelfly - X. exoleta. Jag sätter pengarna på det förstnämnda.
De har ett vingspann på 55-62 mm (båda arterna exakt lika stora trots namnen). Larverna hittas på flera olika växter. Mindre mantelfly är det vanligare och mer utbredda (norrut) av de båda.
Sitter detta fly på rätt plats - alltså på en trädgren och inte en dörrkarm - så är det en perfekt imitation av ett bladfäste eller en avbruten kvist. Huvudet och speciellt "ansiktet" ser närmast ut som om det kom från en bisonoxe men jag tror inte att den likheten resulterar i extra skydd mot fiender.

För övrigt är det märkligt att jag inte hade sinnesnärvaro att faktiskt ta ett par bilder på lite avstånd så att hela fjärilen bättre faller inom ramen för skärpedjupet. Nu blev det bara närbilder med koncentration på huvudet. Så kan det bli ibland.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar