tisdag 23 juli 2013

Nattlampa. Del 5 - och vad är det här då?

Namn på fjärilar som helst flyger när skymningen faller är sannerligen inte min starka sida. Inte heller den här (eller de här?) mäktar jag med att hitta bland alla alternativen. Skulle jag ens veta var jag ska börja söka (vilken familj) så skulle sökandet underlättas men jag har inte nycklarna för att få den starten.
Första exemplaret (två första bilderna) verkar en aning nött. Har den månne krockat med för många nattlampor då ryggen blivit kal?
Den andra nattfjärilen (två sista bilderna) är väl samma art trots vissa små skillnader men jag gissar att de skillnaderna har att göra med nötningen och blekningen av den första fjärilen. 

Edit: Allmänt gräsfly - Cerapteryx graminis. Det lustiga är att jag snubblade över svaret medan jag sökte något helt annat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar