måndag 22 juli 2013

Nattlampa. Del 4 - Två obestämda "malar" söker efter namn

Jag benämner dessa två fjärilar "malar" trots att jag inte har en blekaste aning om var deras taxonomiska hemvist är. De finns inte i den litteratur jag har tillhanda men det betyder inte att det rör sig om några ovanliga sorter. Det finns ju släkten och arter så det understa ruttnar.
Om någon råkar ha koll på dessa så tar jag givetvis emot idéer, förslag och svar.
Den övre är ca 9-10 mm från huvud till vingarnas bakkant och den undre är marginellt mindre - kanske kring 8 mm.

Edit 11.8.2015. Bah, så fruktansvärt lurad man kan bli - och hur blind på en skala får jag vara. Jag menar... svaren fanns men jag vägrade se dem. Det här är ju förstås inga "malar".
Båda två hör ju till nattsländorna - Trichoptera. Den på nedre bilden skulle t.ex. kunna vara Neureclipsis bimaculata.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar