lördag 13 juli 2013

600 mm makro

Samma kväll som jag försökte få in nötkråkorna i sökaren vred jag också objektivet (FD 150-600 f5.6 L) mot några flugor och tryckte av för att se hur resultatet kunde tänkas bli. Närgränsen är ca 3 m (jag har inte mätt upp exakt) så trots brännvidden är det ju givet att man inte når några fantastiska resultat.
Så småningom hittade jag allt bättre kombination av inställningar och efter några försök började bilderna tappa de värsta felen. Lite bättre tror jag nog att man ännu kan prestera. Särskilt användbart är väl objektivet inte när småkrypen ska dokumenteras men i de lägen som det ändå sitter på kamerahuset är det i alla fall kul att veta lite vad som fungerar och hur det fungerar ifall något spännande sätter sig i närheten.
Bilden är beskuren så att flugan blir så stor som möjligt men ändå inte så mycket att kvaliteten börjar lida allt för mycket. Här är den ju dessutom web-anpassad så lite "mer" än vad som syns här kan ändå klämmas ur originalfilen.

Flugan ser ut att vara ågon av arterna i släktet Lucilia (guldflugor) i familjen spyflugor, Calliphoridae. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar