måndag 24 juni 2013

Nu lever gårdens arbetarhumlor riktigt farligt

Det här är en synnerligen lömsk rackare. Stekelflugan Sicus ferrugineus sitter i bakhåll bland våra plymspireor som för tillfället blommar överdådigt - små men väldigt många blommor. Plymspirean är en riktig favorit bland ett flertal insekter. Små blombockar, olika andra små skalbaggar, småflugor, gasteruption-steklar, getingar och framförallt humlor frossar bland de tusentals blommorna. 
S ferrugineus tar också gärna för sig av det blommorna har att erbjuda men flugans huvudsyfte med att sitta bland spireans blad är att hitta ett värddjur till sina larver.

En befruktad hona jagar arbetarhumlor. Med flugors typiska snabbhet och manöverförmåga överrumplar hon humlan varpå hon placerar ett ägg på humlans bakkropp. Efter en kort tid kläcks larven och äter sig in i humlan för att sedan sakta men säkert äta upp det stackars värddjuret från insidan. När humlan är tömd och död förpuppar sig ferrugineus-larven inuti humlan och övervintrar. Följande sommar kommer nästa generation flugor och proceduren är igång på nytt. Flugorna är ca 12 - 15 mm långa men viker oftast in bakkroppen så de ser kortare ut. Deras storlek påverkas av värddjurets storlek. Större humla = mera mat och mera plats.

I motsats till många andra flugor är dessa inte lika villiga att sitta still när man närmar sig med kameran så jag har fått skärpa till mig ordentligt för att alls få någon av dem i sökaren. När jag äntligen hade korn på en och började trycka av så gav batterierna i ena blixten (jag har två) upp och allt blev hopplöst underexponerat. Lyckas jag bättre framöver får jag väl återkomma med fler bilder.


Jag tog typiskt nog inga bilder av humlor i plymspirea men här är i alla fall en humla som besöker en Allium.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar