torsdag 20 juni 2013

Litet duvhöks-surrogat

När vår (egen) middag var uppäten nu idag, blev det ett kakafoniskt oljud i trädgråden. Centrums alla kajor flög in mot gården och kretsade runt cembratallen. Grannskapets skatpar, fiskmåsar, kråkor och björktrastar hängde på i mobben. Jag tänkte genast "katt" men innan jag rusade ut grabbade jag tag i kameran eftersom fåglarna trots allt tycktes fokusera på något uppe i tallen. När jag kom ut hade skatorna och trasten flyttat sig till linden men innan jag fick ögonen på deras hatobjekt dånade duvhöken ut ur trädet och försvann över hustaken med något som kunde ha varit en kaja i klorna. Kameran hann jag inte ens vifta med.

Så i brist på duvhök med byte får jag plocka in en bild av motsvarande dramatik på liv och död men i mycket mindre skala. Varken flugan eller offret - någon liten mygga - har jag i nuläget lyckats artbestämma. Flugan är ca 4 mm lång.

Edit: Flugan är alltså en Ocydromia glabricula vilken tillhör familjen puckeldansflugor (Hybotidae). Bytet är nog en gallmygga (Cecidomyiidae) av något slag.
Facit kom via en entomologiskt inriktad facebook-grupp. Och svaret kom snabbt efter att frågan var ställd. Underbart med människor som kan dra fram dylik kunskap.
Jag hade stirrat mig blind på ett annat släkte men aldrig kommit till svar (förståeligt).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar