söndag 5 maj 2013

Tornkampen

En seg morgon och förmiddag vad observationer beträffar. Jag hängde med när "Bådavikens talkogäng" skulle samla arter i "Tornens kamp". Som mest var det fem par ögon och öron i tornet men det hjälpte föga då fåglarna inte ville ställa upp helhjärtat. Tror att vi nådde 48 eller 49 - minns inte exakt så det får jag återkomma till. Några typiska Bådaviken-fåglar - som t.ex. sothöna - var märkligt nog inte alls med på noterna men istället dök bl.a. två skräntärnor upp och kretsade några varv inne i viken. 
Först mot slutet av "tävlingstiden" (5:00-13:00) tittade solen fram. I övrigt var det grått och lite halvruggigt. Hade kameran med mig och tog några enstaka bilder men de är helt och hållet av dokumentär art och lämnar massor av övrigt att önska vad kvalitet beträffar. Vädret ville att jag skulle hålla högt ISO, stor bländare och lång slutartid. De flesta artbestämningarna var onödiga att ens försöka sig på att fotografera eller i vissa fall givetvis omöjliga.

Ett bläsandspar höll sig inne i viken på morgonkvisten.


Bruna kärrhöken var givetvis ett "måste". Utöver det bofasta paret kom även två sträckande hanar förbi men det hjälper ju inte upp siffrorna i "tävlingen".


Skedänderna har också anlänt.


Rödvingetrast.


För min del var det första gången jag sett skräntärnor vid Bådan.


Två små grupper av vitkindade gäss sträckte förbi. Den här samlingen på 10 st var det större gänget.


Fiskgjusen hade vänligheten att också jaga och ta en gädda som den visade upp genom några extra varv över viken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar