söndag 26 maj 2013

De blir fler för var dag

... småkrypen alltså.


Morgonen och förmiddagen ägnades åt cykling. Det blev 122 km och efteråt slappade jag utomhus med ett par koppar kaffe. Då sprang denna krabbspindel förbi. Jag hann inte ställa mig med kameran så som jag hade önskat men fick i alla fall en bild som något så när visar hur den ser ut. Det är sannolikt en hane av arten Xysticus ulmi - kärrkrabbspindel. Dessa lever främst på marknivå och lågt nere i vegetationen där de jagar små insekter genom att ligga i bakhåll och gripa tag i bytet med sina långa framben. Det här exemplaret var drygt 4 mm (kroppen) långt och det är ungefär vad hanarna blir. 

Den här 2 mm långa krabaten är jag mer osäker på. Jag vet heller inte om det är en unge eller en art vars vuxna individer inte blir större än så. På basen av ögonens inbördes placering och storleksförhållanden skulle det kunna vara en spindel som hör till familjen (edit 6.6.2015) Clubionidae - säckspindlar.


Harkrankarna syns nu också fladdra omkring.


Det finns som sagt en väldigt stor artrikedom vad gul-orange flugor beträffar. Den här har jag inte släkt eller artbestämt än.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar