onsdag 22 maj 2013

Ännu en drös småkrypsbilder

Gurkspindlar - Araniella sp. - är inte särskilt ovanliga men idag fick jag för första gången syn på en i trädgården. Eller egentligen berodde det snarast på att den plötsligt befann sig på min arm när jag tömde klädstrecket. Gurkspindlarna tillhör familjen hjulspindlar (Araneidae) och en större, mera känd släkting är alltså korsspindeln. Gurkspindlarna (honorna) blir inte större än ca 6 mm. Hanarna är något mindre. Honan på bilden är ca 5 mm. Hjulnäten vävs oftast bland örtartade blommor och i grönskan är den här spindeln inte så lätt att få korn på.


I samband med att jag plockade ut kameran för att försöka få en bild av gurkspindeln kunde jag, min vana trogen, inte hålla mig från att spana efter mera. En vargspindelhane satt och värmde sig på en sten. Plötsligt knyckte den till och vips... satt en liten fluga ohjälpligen fast. 
Om jag inte misstar mig ska det vara en Acantholycosa lignaria. De går under det svenska namnet Stockvargspindel.



Inne i det gamla och lilla garaget (numera trädgårdsskjul) på tomten är det nybygge på gång. Precis som getingen i gårdagens fotoskörd är detta också en takgeting. Inne i boet kunde jag skymta fyra celler.

Upptäckt!


De blir fler och fler...


Den här vackert rödmelerade skinnbaggen torde vara en Lygus punctatus. Den tillhör familjen Miridae som är den artrikaste gruppen av skinnbaggarna.




Slutligen en bild jag sannolikt kommer att få mardrömmar av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar