fredag 8 mars 2013

Vardag

Händelsestiltje vid fågelbordet. Det är i princip bara gårdens bofasta, häckande fåglar som är flitiga gäster för tillfället. Märkligt nog såg jag inga pilfinkar idag men däremot åtminstone 6 par gråsparvar. Gråsparvarna har fört en ganska tynande tillvaro de senaste 15 åren men verkar i alla fall inte längre minska (här i grannskapet). Möjligen är de snarare på återkommande. När jag för flera år sedan såg pilfink för första gången trodde jag knappt mina ögon. Det var ett par som häckade i en holk i en gran precis intill ån mellan bron och kraftverket. Jag skulle knappast ha noterat dem om det inte var för en hackspett som - enligt pilfinksparet - var alldeles för envist närgången. Bilderna på pilfinken och gråsparven togs för ett par veckor sedan. Resten är tagna idag.






























Alla bilder: Canon EOS 60D, Canon FD 150-600 f5.6 L. 

(Tillägg 9.3)
Fotografiet av kajan är ett av många jag tog genom ett öppnat köksfönster. Nästan alla led av besvärlig oskärpa och jag begrep först inte varför. Men så noterade jag det starka värmedallret från elementet undertill. Kajorna är för övrigt ute efter nötterna som finns i fröblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar