tisdag 12 mars 2013

Ur arkivet 7 - Solitära getingar

Under de senaste tre åren har jag med kamerans hjälp dokumenterat allt tänkbart djurliv inom trädgårdens gränser. Det är enkelt och snabbt gjort. Man har kameran tillgänglig och tar en kort paus i de dagliga sysslorna för att snabbt vandra iväg till valfri plats. Djur hittas alltid och ofta handlar det om småkryp vilka givetvis är oräkneliga. Projektet - om man ska kalla det så - är en simpel naturinventering i sig. Jag jobbar inte alls särskilt systematiskt utan tar det en aning slumpmässigt beroende på tid och situation. I förra inlägget nämndes ryskt martorn och hur dess blommor lockar många insekter. Jag lockas givetvis också dit då det alltid finns något att upptäcka bland blommorna. Ofta fotograferar jag insekter och arter jag vet (eller tror) att jag redan tidigare tagit bilder av. Det visade sig bli ett plus.
Sommarmånaderna innebär storproduktion av bildmaterial. Jag brukar snabbsortera bilderna i mappar enligt familj, släkte, art och datum. Men med hundratals bilder att gå igenom och försöka artbestämma lämnar en hel del till vinterkvällarna. 

Jag hade tre mappar med bilder av solitära getingar från tre olika datum i augusti. Alla mappar fanns under arten Euodynerus notatus (Korthårig kamgeting). Nu under kvällen såg jag åter igenom bilderna för att se om det alls fanns några av kvalitet. Plötsligt noterade jag att getingen i den ena mappen - den sist daterade - skiljde sig en aning från den geting som var fotograferad de två tidigare datumen. Som tur är försöker jag trycka av en hel massa bilder ur olika vinklar för att om möjligt lyckas fånga någon enstaka av de ytterst små detaljer som skiljer vissa närstående arter åt. Den sista getingen kan i alla fall placeras i släktet Ancistrocerus (Murargetingar) och de absolut flesta tecknen tyder på att det kan vara A antilope (Blank murargeting). Här följer således två bilder av Euodynerus notatus och en av Ancistrocerus antilope. Det bör dock tilläggas att båda mycket väl kan vara felbestämda. Kamgetingen kan således vara E quadrifasciatus (Långhårig kamgeting) och angående murargetingen finns ett par möjliga Ancistrocerus-alternativ.

Både Euodynerus och Ancistrocerus-getingar tar huvudsakligen larver av mindre fjärilar (vecklare, nattflyn, etc.) samt larver av vissa skalbaggar som föda till de egna larverna. Ca 6-16 byten per geting-larv beroende på art. Källa: Nationalnyckeln. DC 52-54. Steklar: Myror - getingar



Alla bider tagna med Canon EOS 60D, Canon FD Auto Bellows och El-Nikkor 105 mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar